perjantai 15. heinäkuuta 2011

Katsastus ja jälkitoimet

Oli tullut taas farkku-Avensiksen (T250 -03 n.166tkm) katsastusaika. Joka kesäloman highlight. Ensimmäisellä konttorilla todettiin, ettei onnistu ilman ajanvarausta, koska osa katsastajista oli lomalla. Olin päättänyt hoitaa katsastuksen alta pois, joten siirryin seuraavalle, jonka tiesin kyllä kalliiksi ja "vimosen päälle" tarkaksi paikaksi. Ja odotukset täyttyivät. Maksoin katsastuksesta pakokaasu- (bensa) ja OBD-mittauksineen yli 100€ ja auto otettiin välittömästi todelliseen tarkastukseen. Tehokkaasta tarkastuksesta huolimatta auto hyväksyttiin pienillä huomautuksilla; toinen kilpivalo ja takasumuvalo olivat pimeänä. "Piece of cake, pientä polttimoremonttia", ajattelin, ja poistuin tarvikekaupan kautta kotiin korjailemaan.

Kilpivalo olikin helppo homma, mutta takasumuvalo aiheutti pientä päänvaivaa. Polttimo ja sulake vaikuttivat ehjiltä silmämääräisen tarkastelun jälkeen ja niiden uusiminenkaan ei korjannut tilannetta. Yleismittari vahvisti asian, sulake oli ehyt, mutta virta ei tullut takalampun "pohjaan" tulevaan pistokkeeseen. Hetken mielessä kävi jo luovuttaminen ja auton vieminen huoltoon, mutta sitten miellen tuli vanha viidakon ohje. KVG. Netti auki ja hakukone töihin ja voilà, ratkaisu löytyi välittömästi. Vetokoukulla varustetuissa Avensiksissa (myös muissa autoissa?) takasumuvalon virta tulee vetokoukun pistokkeen kautta ja pistokkeessa on katkaisin, joka mahdollistaa sen, että kun autolla vedetään kärryä, takasumuvalo palaa vain kärryn perässä, ei autossa. Tämä katkaisin voi hapettua ajan myötä ja jumiutua. Pieni kopsautus vasaralla pistokkeen kylkeen ja johan toimi! Ja contact cleaneria perään, jos se vaikka auttaisi, ettei katkaisija jumiudu jatkuvasti.

Tarinan opetuksia:
- Katsastaminen on turhan kallista
- Toyotia on mukava katsastaa (5 kertaa katsastanut ilman etukäteiskorjaamista, eikä yhtään hylkyä :) )
- Google on kotitarvemekaanikolle hyvä apuväline

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti