tiistai 16. lokakuuta 2012

Honda Hr-v 1,6 4wd 2003, kokemuksia 1000 km:n edestä

Oman kaluston vajavaisen maavaran vuoksi on talvella testaamani Hr-v tullut tutummaksi noin 1000 km matkan ajalta. Ohessa hieman yhteenvetoa yhteisestä taipaleestamme.

Maantiellä

Suurin osa yhteisestä taipaleestamme on sujunut hyväkuntoisella valtatiellä. Ajo-ominaisuuksiltaan Hr-v on ollut positiivinen yllätys. Suuntavakaus on ollut hyvä, eikä sivutuulikaan ole autoa mainittavammin häirinnyt, vaikka muotoilu ei ihan aerodynaamisimmasta päästä olekaan. Ainoastaan roudan sopivasti katkaisema asfaltinpinta täräyttää matkustamoon ikävästi.
 Rajallinen 77 kW:n moottoriteho täytyy ottaa huomioon ohittaessa ja monesti on suotavaa hakea "suorituskykyä" ohitukseen pienemmän vaihteen puolelta. 100 km/h:n marssivauhtia ylläpidettäessä kulutus pyörii 8l/100km kieppeillä.
Mukavuutta vähentää jonkin verran auton sisään kantautuva moottoriääni, auto ei ole edes oman aikakautensa mittapuussa hiljaisia. Myös ohjauspyörän etäisyyden säätömahdollisuuden puuttuminen voi aiheuttaa joillekin puutteita mukavuudessa. Itselleni ajoasento löytyy ilman kyseistäkin ominaisuutta.
Hr-v:llä jarruttaessa polkimeen täytyy kohdistaa huomattavasti enemmän voimaa kuin nykyautoissa. Itselläni tämä on ensimmäisen risteykseentulon jälkeen aiheuttanut enemmän ongelmia palatessa Hr-v:stä uudempien kulkineiden keskuuteen... no, onneksi on turvavyöt :)


"Mökkitiellä"

"Mökkitie" luokkaan kuuluvilla huonokuntoisilla sorapintaisilla teillä ja kuivilla kankaalla sijaitsevilla ajourilla Hr-v on ollut parhaimmillaan, kiitos muutaman lisäsentin maavarassa verrattuna normaali henkilöautoon sekä auton maltillisten mittojen. Auto on sopivan kapea ja akseliväli ja ylitykset ovat maltillisia. Lisäksi ( ja näistä johtuen) myös kääntösäde on kohtuullinen. Kun vielä alusta on tarpeeksi jäykkä veden syömän soratien pinnanmuotoihin, on Hr-v erittäin oiva menopeli huonoille teille. Varsinaiseen maastoon tai rapakkorypemiseen Hr-v:llä tuskin kannattaa lähteä, nelivetojärjestelmä ja kytkin eivät sellaiseen taivu. Mutta kyllä tällä vehkeellä vajaavetoiset jättää jälkeensä helposti. Pienessä "maastomönkimisessä" kulutus nousee reilusti yli 10l/100km.

Lopuksi

Jotenkin Honda Hr-v pystyy ylläpitämään minussa pientä autokuumetta persoonallisella olemuksellaan ja mökkitieominaisuuksillaan, vaikka moottoriteho ja auton varustelutaso on karuudessaan ihan toista maata mitä oletan autossani olevan. Mutta se ketteryys, yksinkertaisuus ja japanilainen toimintavarmuus yhdistettynä maltilliseen hankintahintaan... Täytynee asettaa Hr-v nettiauto.com:in suosikkihakuun :)